0% of page loaded...

Worth's mantelet-visite 1890

Worth (1890): black silk satin mantelet-visite embroidered with jet beads, black silk lace.
Donated by Joelle Almagiá.

 
Dress photos
 

Charles Frederick Worth

Early Career Charles Frederick Worth, the designer who dominated Parisian fashion in the latter half of the nineteenth century, was born in Bourne, Lincolnshire, England, on October 13, 1825. As a young man, Worth worked as an apprentice and clerk for two London textile merchants. In addition to gaining a thorough knowledge of fabrics and the business of supplying dressmakers during this time, he also visited the National Gallery and other collections to study historic portraits. Elements of the ...

READ MORE

 
  • Per tradizione, si fa risalire a Charles Frederich Worth l'origine della haute couture francese per come attualmente è intesa e la nascita della figura del couturier come creatore di fogge in senso moderno.
  • Con Worth il couturier cominciò ad essere considerato un artista. Fu lui il primo a decidere di far sfilare i modelli in anticipo rispetto alla stagione, ad apporre etichette con la sua griffe all'interno dell'abito, a utilizzare le indossatrici per presentare le sue creazioni, a fornire i cartamodelli delle sue creazioni sul mercato, evitando così qualsiasi imitazione e a proporre regolarmente nuove fogge cambiando in continuazione tessuti,guarnizioni, modelli. Con lui la moda è entrata nell'età moderna, diventando allo stesso tempo impresa creativa e spettacolo pubblicitario.